pi膮tek, 22 marca 2024

Miksowania marcowego ci膮g dalszy馃槉

Pasja tworzenia dzianin to co艣, co wci膮ga, porywa i unosi, rozwija fantazj臋 a zarazem utwierdza w konkrecie, sk艂ania by zg艂臋bia膰 tajniki materii, rozpracowywa膰 techniki, poznawa膰 je i oswaja膰. To jakby dwa r贸偶ne obszary, materialny i niematerialny, kt贸re wcale nie k艂贸c膮 si臋 z sob膮, tylko pi臋knie splataj膮 i przenikaj膮.

Ostatnio siostra przypomnia艂a mi o chu艣cie, kt贸r膮 zrobi艂am dla niej pi臋膰 lat temu. Pokazywa艂am j膮 w tym po艣cie. Kasia nazwa艂a j膮 chust膮 idealn膮 - co do wielko艣ci, grubo艣ci, ciep艂oty, kolorystyki i kszta艂tu, powiedzia艂a te偶, 偶e zawsze zabiera j膮 na wjazdy, bowiem sprawdza si臋 zar贸wno w sytuacjach codziennych jaki i bardziej eleganckich, 艣wietna do narzucenia na sukienk臋 gdy robi si臋 troch臋 ch艂odno.

Chusta ta zachwyci艂a inn膮 Kasi臋 na tyle, 偶e zrodzi艂 si臋 pomys艂 nowej dzianiny. To w艂a艣nie taki moment pobudzaj膮cy wyobra藕ni臋. Gdy zaczynam zastanawia膰 nad nowym projektem, czuj臋, 偶e porywa mnie samo my艣lenie o dobieraniu kolor贸w. Jakbym patrzy艂a na szklane naczynie z wod膮, do kt贸rego wlewaj膮 si臋 barwniki. Z ekscytacj膮 i ciekawo艣ci膮 obserwuj臋 te widowiskowe obrazy i jednocze艣nie por贸wnuj臋 jak pasuj膮 do wizji, kt贸rej szukam.

Dzi艣 do garnca z marcowym miksowniem opr贸cz wspominania chusty sprzed kilku lat i fantazji o kolorach przysz艂ych projekt贸w wrzucam te偶 konkrety dzianinowe, dwie pary skarpet i ubieg艂oroczny sweter zrobiony dla mojego m臋偶a. Sweter ten wci膮偶 nie doczeka艂 si臋 zdj臋膰 „nacz艂owieczych”. To pi臋kne okre艣lenie zaczerpn臋艂am od Bokasi i dziwi臋 si臋, 偶e nie przyj臋艂o si臋 na dobre w dziewiarskim 艣wiecie i nie zast膮pi艂o zwrotu „na ludziu”. Tu pozwol臋 sobie jeszcze na jedn膮 dygresj臋 j臋zykow膮. Coraz cz臋艣ciej s艂ysz臋, 偶e co艣 si臋 „zadziewa”. Wygl膮da na to, 偶e to s艂owo si臋 ju偶 przyj臋艂o, ale je艣li tak, nie znaczy to jeszcze 偶e jest obowi膮zkowe馃槈 Osobi艣cie wol臋 jak co艣 si臋 „wydarza”, w samym 艣rodku tego s艂owa jest dar, a dar mo偶emy przyj膮膰, albo komu艣 ofiarowa膰. Samo s艂owo wydarzenie kojarzy si臋 z czym艣 istotnym, na pewno wartym naszej uwagi. A zadziewanie? Dla mnie s艂owo „zadziewa” nasuwa obraz zaci膮gaj膮cego si臋 oczka w rajstopach, zaci膮gni臋tej nitki w delikatnej tkaninie czy dzianinie, czyli czego艣 niepo偶膮danego.

Wr贸膰my jednak do dzianin. Pewnego razu poznawszy now膮 metod臋 dziergania pi臋ty, postanowi艂am podzieli膰 si臋 z innymi moim wzorem, w kt贸rym opr贸cz tej nowej pi臋ty wplot艂am swoje ulubione motywy zaczerpni臋te z natury,  st膮d nazwa wzoru „Mech i motyle”. Okaza艂o si臋, 偶e 艂atwiej by艂o mi zrobi膰 skarpety ni偶 opis ich wykonania, lecz ciesz臋 si臋, 偶e tego spr贸bowa艂am. Opis znajduje si臋 pod tym linkiem.  Moim wzorem zainteresowa艂a si臋 Renata Witkowska - mistrzyni dziewiarskich opis贸w i zrobi艂a swoj膮 wersj臋 tych skarpet, kt贸r膮 pokaza艂a na swoim blogu Dziergawki w tym po艣cie. To dla mnie zupe艂nie nowe, wzruszaj膮ce do艣wiadczenie zobaczy膰 sw贸j pomys艂 w wykonaniu innej osoby.

Dzi臋ki bezcennym uwagom Reni nanios艂am poprawki do istniej膮cego opisu, u艣wiadomi艂am sobie tak偶e, 偶e sporym ograniczeniem wzoru jest tylko jedna opcja na grubsz膮 w艂贸czk臋. Postanowi艂am doda膰 opis na wi臋ksz膮 liczb臋 oczek, a 偶eby to zrobi膰 wydzierga艂am kolejne skarpety. Jako 偶e nie lubi臋 zbyt du偶ej powtarzalno艣ci postanowi艂am wprowadzi膰 akcenty kolorystyczne.

Zrobi艂am im zdj臋cia na p艂asko i na nodze, ale nie mojej, to znaczy mojej, bo j膮 posiadam, czasem u偶ywam, lecz nie do chodzenia馃槈 W poprzednim po艣cie pisa艂am o g艂owie, a dzi艣 podobnej roli noga, n贸偶ka w zasadzie, niezmiernie szczup艂a, wygi臋ta st贸pka plastikowa, do prawdziwej ma艂o podobna, ale pomocna jest gdy chce si臋 pokaza膰 pi臋t臋. 

Druga para skarpet to skarpetki dla mojego m臋偶a. Wykona艂am je z posiadanych w艂贸czek, du偶膮 przyjemno艣膰 sprawi艂o mi dobieranie kolor贸w i oczywi艣cie dzierganie. Po raz drugi zrobi艂am pi臋t臋 typu bumerang, tym razem skorzysta艂am z opisu Bokasi. Jej pieczo艂owicie wykonane skarpetki kusz膮 misternymi detalami, mam zamiar wple艣膰 w jakie艣 swoje skarpetki kliniki  z lewych oczek, ale to kiedy艣.

Raglanowy sweter nazwa艂am ekspresowym bo zrobi艂am go w szybkim tempie na grubych drutach, bez korzystania z 偶adnego wzoru, wykorzystuj膮c ulubione 艣ciegi w prostym uk艂adzie.

A oto zdj臋cia dzianin:






















12 komentarzy:

  1. A偶 si臋 u艣miechn臋艂am si臋, gdy zobaczy艂am obie pary prezentowanych skarpet. Dobrze si臋 zsynchronizowa艂y艣my :) Twoje wysz艂y 艣licznie!
    Co do s艂owotw贸rstwa, to pierwszy raz spotka艂am si臋 ze s艂owem "zadziewa". Mam nadziej臋, 偶e w moje okolice niepr臋dko ono dotrze. "Wydarza" jest zdecydowanie 艂adniejsze i g艂臋bsze.

    OdpowiedzUsu艅
    Odpowiedzi
    1. Dzi臋kuj臋 Reniu:-) W艂a艣nie ta synchroniczno艣膰 bywa niesamowita!
      Dobrze, 偶e to s艂owo nie rozprzestrzeni艂o si臋 za bardzo, "wydarzenie" jest, jak piszesz, i 艂adniejsze i g艂臋bsze. Pozdrawiam ciep艂o:-)

      Usu艅
  2. Obieca艂am, 偶e jak tylko sko艅cz臋 zacz臋t膮 rob贸tk臋 to przetestuj臋 Twoje "Motylki". Ch臋ci by艂y i s膮 dalej ale inne rzeczy skutecznie blokuj膮 to przedsi臋wzi臋cie. Mam nadziej臋, 偶e jednak uda mi si臋 tego dokona膰 a to za spraw膮 pojawiaj膮cych si臋 pi臋knych egzemplarzy. To chyba najlepsza motywacja do ich wydziergania. Obie pary s膮 pi臋kne ale m臋ski sweter te偶 wyszed艂 jak nale偶y馃檪

    OdpowiedzUsu艅
    Odpowiedzi
    1. Amuszko dzi臋ki za mi艂e s艂owa:-) Ilo艣膰 pomys艂贸w, kt贸re chcia艂oby si臋 zrealizowa膰 stale ro艣nie, wi臋c wed艂ug mnie najlepsze jest takie lekkie podej艣cie, by robi膰 wtedy jak cz艂owieka "najdzie":-)
      Jak przyjdzie czas na Twoje motylki to przyjdzie:-) Ta pi臋ta jest troch臋 dziwna, nie ka偶dy j膮 polubi. Dlatego w opisie jest te偶 opcja z klasyczn膮 pi臋t膮 z klapk膮, r贸wnie偶 艣ciegiem ry偶owym, na razie na 48 oczek, jak tylko sko艅cz臋 kilka zacz臋tych rzeczy uzupe艂ni臋 opis klasycznej pi臋ty na 56 oczek. Pozdrawiam ciep艂o:-)

      Usu艅

  3. B艂agam o wz贸r motylkowych skarpet, czy mo偶e ju偶 jest gdzie艣 opublikowany, a ja przeoczy艂am? Nie m贸wi膮c ju偶 o "motylkach" te m臋skie s膮 te偶 elegancko skomponowane. A sweter, to chyba kolejny raz si臋 przekonuj臋, 偶e im prostszy wz贸r, tym bardziej b臋dzie lubiany w noszeniu.Pozdrawiam i dobrego przed艣wi 膮tecznego tygodnia 偶ycz臋.

    OdpowiedzUsu艅
    Odpowiedzi
    1. Oj, nie onie艣mielaj mnie takimi s艂owami:-) Ja ze swoje strony prosz臋 o 艂askawe potraktowanie mojej pr贸by opisowej, pisz 艣mia艂o je艣li b臋dziesz mia艂a jakie艣 uwagi lub pytania. Dzi臋kuj臋 za zwr贸cenie uwagi, 偶eby wyra藕nie wskaza膰 gdzie opis si臋 znajduje. W艂a艣nie go podlinkowa艂am w po艣cie i jeszcze tutaj: https://draft.blogger.com/blog/page/edit/1131953889472097282/8231319226138429605.
      R贸wnie偶 pozdrawiam na ten przed艣wi膮teczny czas:-)

      Usu艅
  4. Dzi艣 bardziej "techniczny" post, dla mnie nie te progi techniczne. Fajny sweter m臋偶owy, kolorystycznie te偶 fajny, bo to taki niejednoznaczny kolor 馃審 ziemi w r贸偶nych odcieniach. Co to "zadziewa" jestem fank膮 neologizmow j臋zykowych, szczeg贸lnie dziwnych, mi tam le偶y, pasuje mi te偶 do z艂otej my艣li Freud'a chyba - 偶eby nam kobietom przesta艂o si臋 艣ni膰, a zacz臋艂o zadziewa膰. Nie wiem czy on tak nam dobrze 偶yczy艂, no, ale mo偶e mia艂 chwil臋 s艂abo艣ci... 馃槂

    OdpowiedzUsu艅
    Odpowiedzi
    1. Czasem kwestie techniczne te偶 musz膮 dosta膰 swoje pi臋膰 minut na blogu;-) Ten niejednoznaczny kolor jest rzeczywi艣cie mi艂y w odbiorze, taki naturalny.
      J臋zyk jest 偶ywy i dynamiczny, niekt贸re nowe s艂owa pozostaj膮 na d艂u偶ej inne przemijaj膮, po偶yjemy zobaczymy co si臋 podzieje z tym zadziewaniem:-) Co do z艂otej my艣li to zastanawiam si臋, czy to s艂owo by艂o u nas popularne kiedy艣 czy po prostu najlepiej pasowa艂o t艂umaczowi:-) A kobietom niech si臋 dzieje, zadziewa i wydarza tak jak pragn膮:-)

      Usu艅
  5. Odpowiedzi
    1. Dzi臋kuj臋 serdecznie i odwzajemniam 偶yczenia:-)

      Usu艅
  6. Ekspresowy sweter jest genialny w swojej prostocie i bardzo mi si臋 podoba :0)
    Skarpetki - moja pi臋ta Achillesowa, a Twoje takie 艂adne :0) ale pocz臋stowa艂em si臋 wzorem i pozwol臋 sobie je zrobi膰 :0) z tego co zd膮偶y艂am zauwa偶y膰, napisa艂a艣 go przyst臋pnym j臋zykiem, wi臋c chyba poradz臋 ;0)
    Nie spotka艂am si臋 ze s艂owem "zadziewa", cho膰 "dzieje si臋" w odniesieniu do dziewiarstwa bardzo mi si臋 komponuje ;0) Ach i zdecydowanie wol臋 "na ludziu" pokazywa膰 dzianinki, czasem "z wype艂nieniem" ;0)) ot, co kraj ;0)
    Pozdrawiam serdecznie i dzi臋kuj臋 za przepis na "le艣ne" skarpetki :0)

    OdpowiedzUsu艅
    Odpowiedzi
    1. Jest mi ogromnie mi艂o, 偶e zdecydowa艂a艣 si臋 na ten wz贸r skarpetkowy. Ciekawa jestem kt贸ry rodzaj pi臋ty wybierasz i w og贸le jak odbierzesz ten opis, w razie w膮tpliwo艣ci pisz 艣mia艂o.
      Oj w dzieje si臋 w dziewiarstwie, to prawda, w艂a艣nie czytam ksi膮偶k臋 tak zatytu艂owan膮 "Dzieje si臋! Jak r臋kodzie艂o wplata si臋 w histori臋 艣wiata i nas samych" Loretty Napoleoni .
      Pozdrawiam gor膮co:-)

      Usu艅